Výnimočná patentovaná zmes aktivovaných bezlepkových obilnín, orechov, semienok, ovocia goji a vlákniny psyllium. Je aktivovaná, bezlepková, zásaditá, naturálna - 100% RAW. Kompletný zdroj informácii o HRYZKE je na www.hryzka.sk. Jednoducho povedané výživné, chutné a zdravé raňajky pre celú rodinu.

Pri použití zľavového kódu TNJK01 budeš mať pri každom nákupe HRYZKY cez e-shop zľavu 5%. Je časovo neobmedzený a platí aj pre opakované nákupy. Pri objednávke je potrebné zadať kód do kolonky "Uplatniť zľavový kód" a kliknúť na tlačidlo "Prepočítať".



do e-shopu  

Čo na seba počas zimných behov

Autor: Petrík Dátum: 22.12.2015 Zobrazenia: 350 x
Na Bystrej, Západné Tatry
Vrchol Bystrej v Západných Tatrách, teplota pod nulou, vietor - jeseň 2015

Thom nám vo svojom článku pekne vysvetlil, ako sa obliecť na zimnú turistiku - jeho rady sú trefné a keď sa ja chystám do zimných hôr s predpokladom turistického tempa, obliekam sa podobne (snáď až na to, že väčšina môjho oblečenia má menej zvučné značky :D). Čo ale v prípade, keď sa do rovnakých podmienok vyberiem bežecky?

Ako prvé zdôrazním rozdiely medzi túrou a behom z môjho pohľadu a skúseností. Samozrejme, mám na mysli porovnanie behu/rázneho výšľapu do kopca a turistického tempa s časmi podľa značiek. U kopy mojich známych makačov (vrátane mňa) sa turistika od behu odlišuje tak akurát hmotnosťou batoha a úmerným percentuálnym znížením rýchlosti - pričom výkon je aj tak stále na maxime. :D

Jedným z rozdielov je oveľa vyšší výdaj energie pri behu - z čoho vyplýva aj vyšší tepelný výkon. Presné hodnoty sú ťažko stanoviteľné a závislé na hmotnosti, kondícii jedinca či na váhe jeho batoha. Orientačne pri ľahkom turistickom tempe môže tepelný výkon dosahovať 150 - 200 W, pri behu aj viac ako 300 W a v krátkych úsekoch aj 500 - 700 W.

Ďalším rozdielom je celková povaha činnosti. Pri turistike obyčajne počítame časy v hodinách, na trase trávime značnú časť dňa. Zastávky sú dlhšie, doprajeme si aj jedlo, kocháme sa výhľadmi, fotíme ... Pri behu sa však časy skracujú na polovicu, možno tretinu, na trase sa neflákame, výhľad samozreme obzrieme, aj pofotíme, ale v rýchlosti. Dlhé prestávky dávame tak akurát na chatách. Jednoducho vyraziť z domu/auta/autobusu, vybehnúť na obľúbenú chatu a buchnúť pivko či horúci čaj, prípadne aj na vrchol grúňa či hrebeň a rýchle foto. Potom hajde dolu a do tepla.

Týmto špecifikám teda treba prispôsobiť aj odev. Je zbytočné sa babušiť, pretože po pár sto metroch budete vrstvy zhadzovať. Často vídam na pretekoch bežcov, ktorí sú naobliekaní ako múmie a nestíham sa čudovať, ako to vôbec môžu vydržať.

Lučenec, Veľká Fatra
Kopec Lučenec vo Veľkej Fatre, teplota tesne pod nulou - zima 2014/2015 ... to to robustné brnenie na mne je 8 kg záťažová vesta, aby som v tej dobe Katke lepšie stíhal

Horná časť tela

  • 1. vrstva:
  • Funkčné tričko s dlhým rukávom - či už syntetika alebo kto uprednostňuje merino, to už záleží aj na finančných možnostiach. Dôležitý je odvod vlhkosti od tela a udržanie mikroklímy pri povrchu kože. Vychytávky ako hrubší materiál v oblasti lakťov, pliec a naopak priedušnejší na chrbte a pod pazuchami takisto potešia. No a táto vrstva je často aj posledná - pri teplotách okolo nuly a bez vetra bohato postačuje na udržanie tepla za pohybu. Napriek tomu sa mne aj Katke ešte osvedčila jedna vychytávka - bufka na kríže. Obaja máme po jednej z tých vyťahanejších vyčlenenú na tento účel a ako úplne prvú vrstvu si ju cez nohy natiahnem okolo krížov a brucha. Katka ju využíva najmä pri zbehoch alebo dlhšom prestoji či zastávke na chate. Oblasť krížov je náchylná na chlad aj keď je ešte zvyšku tela stále teplo - bufka ich pomáha udržať v teple. V prípade, že teplota klesne nižšie:

  • 2. vrstva:
  • Ľudské telo má z pohľadu termoregulácie dva krvné obehy - studenokrvný a teplokrvný. Do teplokrvného spadajú trup a hlava - tu teplota nesmie klesnúť pod 36 °C, lebo nastávajú problémy. Studenokrvný obeh zásobuje ruky a nohy - tu pokles teploty nie je kritický, môže sa meniť podľa teploty okolia. Hlavné je teda udržat v teple jadro a hlavu - pri voľbe druhej vrstvy na to treba prihliadať. Úlohu dobre splní napríklad jednoduchá fliska - má dobré izolačné vlastnosti, ale je aj dostatočne priedušná a odvádza pot. Inou voľbou môže byť napríklad vesta - tá už nemusí byť až taká priestupná pre pot, pretože necháva voľné ruky, cez ktoré sa môže vyžarovať prebytkové teplo a zároveň udrží trup v teple pri zastavení.

    Chata Kmínek, Javorníky
    Chata Kmínek, Javorníky, sneženie, tesne nad nulou a sychravo - "jar" 2015
    turistické tempo - preto tá fúkerka
  • 3. vrstva:
  • Tretia vrstva počas pohybu je už v drvivej väčšine prípadov zbytočná - možno tak v prípade náhlej nepriazne počasia. Na behy so sebou nosím fúkerku, ale obliekam ju tak maximálne na pár minút pri zastavení na vrchole kopca a v počiatočnej chvíli zbiehania. Akonáhle som v rozprúdenom pohybe, je to už priveľa. Jednoducho, kým sa rezko hýbete/bežíte, tak nevadí dážď či sneh, aj tak je teplo. Oveľa zákernejší dokáže byť vietor. Väčšinou na spoločných behoch s Katkou za pohybu fotím ja, keďže som rýchlejší, takže moje fotky oblečenia sú hlavne z chvíľok státia (keď dám Katke foťák) - som tam ale samozrejme viac naobliekaný, než počas samotného behu.

    Osnica, Malá Fatra
    Osnica v Malej Fatre s kamošom Tomášom, okolo -5 °C, vietor - nový rok 2015
    Hlava

    Tá je nesmierne dôležitá, lebo cez ňu dokáže unikať značná časť tepla - hlavne u nás krátkovlasých. :D A keďźe spadá do teplokrvného obehu, telo bude do nej to teplo pumpovať za každú cenu. Nosievam so sebou niekoľko bufiek, prípadne flisový nákrčník. Vždy vyrážam s krkom aj hlavou zababušenou a až po zahriatí to postupne prispôsobujem aktuálnemu tepelnému výkonu - bufku na hlave zrolujem do čelenky, odhalím uši či úplne zhodím ... Podobne s bufkou na krku. Po zastavení však do minúty idú bufky naspať, aby hriali.

    Ruky

    Na ruky býva pri behu chladno, ich prekrvovanie sa pri nedostatku tepla rýchlo obmedzuje - preto nezaškodia dobré rukavice. Mne sa osvedčilo mať rukavice oveľa hrubšie oproti rukávom - napr. rukávy len tenké funkčné tričko a rukavice z hrubého flisu. Udrží to paprče v teple a zároveň umožňuje telu dobre pracovať s vyžarovaním tepla - celkový dojem je oveľa lepší ako pri opačnej konfigurácii (tenučké/žiadne rukavice a hrubé rukávy). Katka napríklad počas behu v zime zvykne nosiť na trupe dve vrstvy (obe s dlhými rukávmi) + rukavice s tým, že si vyhŕňa rukávy a beží sčasti s holými rukami, lebo jej je dostatočne teplo - najmä do kopca.

    Martinské Hole, Malá Fatra
    Katka s typicky vyhrnutými rukávmi, pod nulou - zima 2014/2015 :)
    Marinské Hole, Malá Fatra
    Martinské hole, snehová chujava, pod nulou - zima 2014/2015
    Nohy

    Podľa mojich skúseností im stačí venovať najmenej pozornosti. Na nohách sú masívne prekrvené svaly, ktoré stále makajú, tam Vám zima nebude - dbať treba akurát na kolená a členky pri zastavení. Prípadne treba brať ohľad na to, že ženy zvyknú byť náchylnejšie na nedokrvovanie prstov rúk a nôh, takže u Vás, dámy, to treba podľa potreby prispôsobiť. Ja mám jedny dlhé gate zo syntetiky, ktoré sú zamýšľané ako vrchné, takže trošíčku hrubšia tkanina - a s nimi vystačím od jesene do jari či je +10°C alebo -5°C a vietor a do -15 °C už behať nechodím. :D Samozrejme treba brať do úvahy, že behať nechodím do miest, kde sa dá predpokladať brodenie metrovým mokrým snehom (aj keď sem-tam sa aj to zadarí :D).

    Mám však jednu úsmevnú skúsenosť - bežali sme v lesoch pod Martinskými hoľami, bol sneh a okolo nuly. Mal som na sebe spomínané gate a na vrchu termo s dlhým rukávom a asi tenkú flisku. Zrazu však prišla brutálna sneho-dažďová chujava s vetriskom čo fučal rovno oproti nám, a to bolo veľmi nepríjemné, aj keď krátkodobo znesiteľné ... ale pod gaťami som nemal trencľe. No, ako to povedať slušne - za tých pár minút, kým sa nám podarilo zabočiť na nejakú lepšie krytú cestičku, som mal vajčiská červené ako paradajka a nádobíčko akési necitlivé na dotyk. :D Od tých čias do chladu vybieham vždy s termo trenírkami.

    Oblečenie na trailové behy v zime

    Aby som to zhrnul v jednoduchosti: Na seba vždy termo tričko s dlhým rukávom, dlhé termo nohavice, bufku na krk, na hlavu a prípadne aj na kríže, rukavice. A k tomu podľa teploty flisku alebo vestu a fúkerku zbalenú so sebou.

    A čo obuť? O tom snáď zase inokedy ... (ale ide to aj v sandáloch :D)

    Petrík
    Hryzka so zľavou
    Objednajte si aktivovanú naturálnu bezlepkovú zmes Hryzka so zľavou 5% s použitím zľavového kódu TNJK01.
    Facebook
    Instagram

    katka.janurka
    Instagram
    Komentáre:
    Informovať ma o nových komentároch
    © 2019 by Janurky - Peter Janura, Katarína Janurová